čokoláda a zdraví

xoco club | čokoláda je naše vášen | blog o čokoládě

čokoládová akademie

čokoláda a zdraví

Čokoláda je dobrá nejen pro duši, ale i pro tělo. Přináší nám potěšení a radost, ale prospívá i našemu zdraví. Okolo tohoto tvrzení koluje spousta fám a zaručených informací, proto jsme dali dohromady ty "vědecky" podložené.

 

Čokoláda byla dlouho považována za lék a ještě na počátku 20. století se prodávala v lékárnách. Tak proč se čokoládou neléčit i dnes! Doporučení lékařů se jmenuje - denně 10 - 20g čokolády (váha se samozřejmě mění s procenty kakaa v sušině). Čokoláda pak může pomáhat proti stárnutí (zneškodňuje volné radikály), proti bolení hlavy a depresím (obsahuje endorfiny a další přirozená antidepresiva), při průjmu, omezuje vznik kardiovaskulárních onemocnění, funguje jako prevence mrtvice a demence (díky vysokému obsahu hořčíku, antioxidantů a látek podporujících okysličování mozku)  a v neposlední řadě je čokoláda to nejpříjemnější afrodisiakum. Je asi nadevše zřejmé, že se v této souvislosti bavíme výhradně o opravdové tmavé čokoládě s vysokým podílem kvalitního kakaa se všemi přirozenými látkami a kakaovým máslem. Běžné průmyslově vyráběné čokoládové cukrovinky, které obsahují spoustu cukru a průmyslově ztuženého tuku, fungují zcela opačně a minimálně v této souvislosti si je můžeme odpustit. http://xococlub.cz/uploads/blog/32/4d88ee8fb652d.jpgTady například vidíte rozdíl kolik zbaštíte cukru, pokud si dáte tabulku běžné mléčné čokolády, nebo chuťově pestrou čokoládu DOMORI vyrobenou z vybraných bobů odrůdy Criollo Porcelana.

 

Zázračný theobromin a jiné unikátní látky v čokoládě

Opravdová čokoláda obsahuje vysoký podíl flavonoidů a ty jsou jedním z důvodů, proč lékaři doporučují konzumovat malé množství hořké čokolády. Jde o velmi účinné antioxidanty, které chrání buňky před zhoubnými vlivy volných  radikálů. A podle mnoha studií pravidelný příjem flavonoidů chrání tělo nejen před infarktem a mrtvicí, ale také před demencí a rakovinou. V čokoládě jsou zastoupené ve vyšším množství než v jiných přirozených zdrojích jako je červené víno či zelený čaj. 

Další prospěšnou látkou je fenyletylamin, alkaloid ze skupiny amfetaminů podporující dobrou náladu, který funguje podobně jako hormon štěstí endorfin. Má antidepresivní účinky a jeho potřeba stoupá při psychickém napětí, ale také před menstruací. Podobně působí i lecitin, který se do čokolády přidává jako emulgátor.

Zázračnou látkou s euforizujícími účinky je theobromin, který povzbuzuje mozkovou činnost, odstraňuje deprese a zlepšuje náladu.  Má totiž povzbuzující a hlavně euforizující účinky, rozšiřuje věnčité tepny v mozku a pomáhá odvodňovat organismus. Podporuje mobilizaci lipidů - stimuluje termogenezi (zvyšování produkce tepla v těle) a pomáhá tak spalovat tuky. Theobromin se proto kvůli svým schopnostem objevuje i v preparátech na hubnutí nebo spalovačích tuku.

 

Čokoláda na nervy

Australský výzkum vědců z University of  South Wales v Sydney sledoval bezmála 3 000 lidí trpících depresí a dospěl ke zjištění, že 45 procent z nich má rádo a pravidelně jí čokoládu. Skoro 61 procent účastníků výzkumu se shodlo, že jim čokoláda nejen zlepšuje náladu, ale také je zbavuje podrážděnosti a úzkosti. Studii vedl profesor Gordon Parker z University of South Wales v Sydney. Účastníci studie byli vyzváni, aby vyplnili a emailem poslali důkladný dotazník týkající se jejich zdravotního stavu a obliby čokolády. Zúčastnilo se 70 procent žen a průměrný věk  respondentů byl 40 let. Celých 73 procent respondentů v minulosti užívalo antidepresiva, často ale uvádějí, že po jejich vysazení je nahradili čokoládou.  Součástí studie byl i biochemický rozbor, který potvrdil, že látky, které čokoláda obsahuje, mají  na nervový systém podobný vliv jako psychofarmaka.

 

čokoláda je srdeční záležitost

"Látky obsažené v kakaových bobech  zvané flavonoidy, mají podobný biochemický účinek jako aspirin pro snižování srážlivosti krevních destiček," potvrdila vedoucí výzkumného týmu doktorka Diane Beckerová na výroční konferenci American Heart Association v Chicagu.

Terry Horne, jehož specializace je kognitivní psychologie, spolu s biochemikem Simonem Woottonem, jsou po letech výzkumu  přesvědčení, že mentální schopnosti jsou z velké části ovlivnitelné životním stylem. V rozhovoru pro Reuters Horne mimo jiné řekl: "Lidský mozek není jako počítač, funguje spíš jako chemická továrna. A člověk není pouze oběť genů, kterými ho vybavili rodiče. Čokoládu Horne popisuje jako životabudič, který díky vysokému obsahu hořčíku, antioxidantů a látek podporujících okysličování mozku představuje prevenci takových onemocnění, jako je mrtvice.

Podle další dlouhodobé nizozemské studie může pravidelná konzumace čokolády bohaté na flavonoidy snižovat u starších mužů riziko úmrtí v důsledku kardiovaskulárních onemocnění  až na polovinu. Dřívější studie sice poukazovaly na spojitost flavonoidů se zlepšením kardiovaskulárního zdraví, ovšem nizozemští výzkumníci se jako první zabývali vlivem pravidelné konzumace čokolády, resp. kakaa na snižování krevního tlaku a potažmo na mortalitu v důsledku kardiovaskulárních chorob. Pracovníci National Institute for Public Health and the Environment, Bilthoven a Wageningen University zjišťovali v rámci provedené studie (publikované v časopisu Archive of Internal Medicine) spotřebu kakaa ve formě potravin obsahujících kakao bohaté na své přirozené látky  u 470 mužů průměrného věku 72 let. Po 15 letech sledování bylo konstatováno, že muži, kteří konzumovali nejvyšší množství kakaa (více než 5 g denně) měli výrazně nižší krevní tlak než muži, kteří kakao pravidelně nekonzumovali. Vysoký příjem kakaa byl rovněž spojen se 40% snížením rizika všech úmrtí z jakýchkoliv příčin. To vedlo výzkumníky k předpokladu, že snížení rizika CVD (vysvětlit, co je CVD) a krevního tlaku při konzumaci vysokého množství kakaa je způsobeno přítomností flavonoidů. Několik studií ukázalo, že konzumací flavonoidů dochází k vazodilataci (rozšiřování cév) a zlepšení endoteliálních funkcí, což považují nizozemští výzkumníci i za mechanismus, kterým flavonoidy kakaa snižují riziko CVD a kardiovaskulárních onemocnění.  "I jen malý kousek tmavé čokolády denně může podstatně zvýšit příjem antioxidantů a flavonoidů, a tím přispět ke zdraví vašeho kardiovaskulárního systému," uvedli lékaři v časopise Heart.

http://xococlub.cz/uploads/blog/32/4d88ec91c4e02.jpg

a nakonec . . .sex

V roce 2008 zjistili vědci  a sexuologové z Institutu pro sexuální medicínu v italském Miláně, že čokoláda opravdu zvyšuje touhu a sexuální prožitek. Jejich závěry se týkaly pouze žen, na testování citlivosti našich protějšků na kakaový zázrak si budeme muset ještě počkat. Sexuologové zkoumali 3 roky u skupiny 700 žen ve věku 20 - 40 let vliv čokolády na sexuální reaktibilitu. Výsledky ověřovali řadou sexuologických vyšetření. Zjistili, že ženy milující čokoládu prožívají intimní život mnohem intenzivněji a snadněji dosahují orgasmu než ty, které se čokoládě vyhýbají. Ukázalo se také , že čím je vyšší procento kakaových součástí v čokoládové hmotě, tím je sexuální efekt větší. Takže černá čokoláda bez zbytečných přísad opět vede do nebe. Následné biochemické testy po zakončení tohoto intenzívního výzkumu potvrdily, že kombinace látek obsažených v čokoládě stimuluje pohlavní funkce.

Mimochodem, když se novináři ptali svého času nejstarší Francouzky Jeane Luise Calmetové, co stojí za její dlouhověkostí, odpověděla "čokoláda, vždycky jsem jedla hodně čokolády". Její dlouhověkost měla i pointu. Když jí bylo kolem osmdesáti,  jistý dobře situovaný advokát se rozhodl koupit její pařížský byt i s podmínkou, že jí v něm nechá dožít a zároveň bude doživotně platit veškeré její náklady na toto bydlení. Zdánlivě dobrý kup, madam Calmetová se s čokoládou dožila 122 let.

http://xococlub.cz/uploads/blog/32/4d88cfeba7180.jpg

Shrnuto a podtrženo, čokoláda je opravdu  magická....úžasně chutná, je po ní lepší sex a když ji budeme jíst opravdu poctivě, dožijeme se vysokého věku v plném zdraví a síle. To jsou pro chocoholika vpravdě báječné zprávy :)

 

Daniel Syrový

zdroje: Reuters, časopis GEO a Science (AAAS)